Ajatuksia vertaistuesta... Onko siitä oikeasti apua vai..
Vertaistuki – voima vai kuormitus? Kun päätin alkaa kirjoittaa peliriippuvuudesta päiväkirjaa, ajattelin sen olevan voimavara toipumisessa. Kirjoittamisen kautta toivoin ymmärtäväni paremmin omia ajatuksiani ja löytäväni vastauksia siihen, miksi alun perin aloin pelaamaan ja miksi jatkoin sitä näihin päiviin asti. Ensimmäiseksi loin blogin. Ajattelin kirjoittaa sinne omaksi ilokseni, mutta pian huomasin pohtivani, että peliriippuvuushan on edelleen tabu. Siitä ei juuri puhuta, vaan asia pidetään piilossa. Peliriippuvaista ei aina ymmärretä, usein kuulee kommentteja tyyliin: ”Miten ihmeessä olet ajautunut velkoihin pelaamisen takia? Ota nyt itseäsi niskasta kiinni.” Mutta peliriippuvuus on sairaus, aivan kuten alkoholismi tai vaikkapa verenpainetauti. Avun saaminen tähän ongelmaan ei aina ole ollut kovin helppoa, vaan on ollut ajoittain todella vaikeaa. Tiedän tämän, koska olen paininut asian kanssa parikymmentä vuotta ja yrittänyt hakea apua useammastakin eri paikasta ja monia ke...