Kuka kirjoittelee tuhlarista tasapainoon blogia ja päivittelee ig tiliä peliriippuvaisen_paivakirja

 

Minun tarinani – mistä kaikki alkoi ja missä olen nyt

Haluan aloittaa tämän blogin kertomalla rehellisesti, kuka olen ja miksi kirjoitan. Tai niin rehellisesti kuin mitä olen nyt valmis itsestäni kertomaan, tällä hetkellä. Olen 38-vuotias työssäkäyvä nainen Etelä-Suomesta. Olen koulutukseltani maisteri, elän keskituloista arkea ja ulospäin kaikki näyttää olevan hyvin. Mutta todellisuus on toinen.

Olen peliriippuvainen. Tämä on vaikea myöntää, mutta samalla vapauttavaa. Olen saanut virallisen rahapeliriippuvuusdiagnoosin ja aloittanut hoidon. Tällä hetkellä olen ollut pelaamatta 22 päivää – ja päätös on, etten enää koskaan pelaa. Olen retkahtanut 20 vuoden aikana lukemattomia kertoja, mutta nyt riittää.

Mistä kaikki alkoi?

Ensimmäiset askeleet otin jo 15-vuotiaana, kun rakastuin kauppojen rahapeliautomaatteihin. Summat olivat pieniä, mutta peli vei mukanaan. 18-vuotiaana löysin nettikasinot, ja pian myös pikavipit. Siitä alkoi alamäki.
Vuonna 2012 tilanne paheni: pikavipit olivat kuluttaneet kaiken, en saanut enää uutta lainaa, enkä pystynyt maksamaan vanhoja. Ratkaisu oli ulosotto. Menetin luottotiedot ja olin ulosoton asiakas. Sain tilanteen hoidettua ja luottotiedot takaisin, mutta peliriippuvuus ei kadonnut. Lopulta velkaa kertyi yli 120 000 € – suurin osa anuiittilainoja, joissa korko maksetaan ensin ja pääoma pienenee hitaasti.

Nykytilanne

Tällä hetkellä minulla on luottotiedot, mutta en tiedä kuinka kauan. Velkaa on yhteensä 124 218 €, joista perinnässä 106 317 €. Loput ovat autorahoitusta ja osamaksuja. Kaikki lainat ovat vakuudettomia ja joustottomia. Olen yrittänyt neuvotella perintäyhtiöiden kanssa, mutta suurin osa ei suostu pienempiin maksuihin. Yksi on valmis keskustelemaan, muut eivät.
Tulot ovat 3 200 €/kk, mutta pakollisia menoja on 1 629,92 €. Perintäyhtiöiden maksut olisivat 2 643 €/kk. Jos maksaisin kaiken, olisin joka kuukausi 1 048,90 € miinuksella. Tämä ei ole mahdollista.

Miltä tämä tuntuu?

Rehellisesti? Ahdistavalta. On päiviä, jolloin mietin, pitäisikö heittää kaikki romukoppaan ja antaa velat ulosottoon. Mutta en halua luovuttaa. Haluan pysyä “normaalina” kansalaisena ja maksaa velkani. Silti tiedän, että edessä on vaikeita päätöksiä.

Miksi kirjoitan tätä?

Haluan tuoda peliriippuvuuden todellisuuden näkyväksi. Tämä ei ole vain “huono tapa” – tämä on sairaus, joka voi tuhota elämän. Jos olet samassa tilanteessa, et ole yksin. Jos et ole kokenut tätä, toivon että tämä antaa ymmärrystä siitä, miten vakava ongelma rahapeliriippuvuus on.
Tämä blogi tulee olemaan päiväkirja matkasta kohti toipumista, talouden hallintaa ja uutta alkua. Kerron avoimesti luvuista, tunteista ja ratkaisuista – myös epäonnistumisista. Toivon, että tarinani voi inspiroida, tukea ja antaa vertaistukea.
Tavoite: Ei enää pelaamista. Ei enää salailua. Vain rehellisyyttä ja askelia kohti parempaa elämää.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ajatuksia vertaistuesta... Onko siitä oikeasti apua vai..

Kun pelaaminen alkoi – ja miten se vei kaiken

Kun velka vie yöunet – ahdistus, stressi ja selviytymiskeinot